Deze website maakt gebruik van cookies. Deze gegevens worden gebruikt om de website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en interesses van onze bezoekers. Lees hier meer over in onze privacy statement.

Akkoord

Een weekend in Parijs

Parijs, de stad met zoveel bijnamen. De stad van de liefde, van de mode, de lichtstad. En terecht, wat een heerlijke stad! Met duizenden jaren geschiedenis, vele bezienswaardigheden en musea, de prachtige ligging aan de Seine en de typische Parijse cultuur staat deze stad toch echt wel in mijn top 5! Afgelopen weekend heb ik een stedentrip Parijs gedaan en in deze blog deel ik mijn tips en tops.

Aankomst in Parijs

Met de auto vertrek ik ’s ochtends om 10 uur naar Parijs. Zonder enige file rijd ik om 3 uur ’s middags de binnenstad van Parijs in. Het online geboekte hotel was voor mij nieuw: Hotel du Bois. Mijn navigatie stuurde mij om de Arc de Triomphe heen, wat al een ervaring op zich is om op die enorm drukke rotonde te rijden. 100 meter van de Arc was mijn bestemming, ik ben enigszins in shock door de perfecte centrale locatie! Een klein, rustig straatje, midden in het centrum van Parijs! De Arc de Triomphe, de Champs-Élysées, de Eiffeltoren en meer allemaal op loopafstand. Mijn auto parkeer ik in de garage Etoile Foch, op 5 minuten lopen van het hotel voor 42 euro per dag.

Eenmaal geparkeerd en ingecheckt, loop ik naar de Arc de Triomphe om deze vervolgens op te gaan. Wat een heerlijke aankomst in deze heerlijke stad! Met uitzicht over de hele stad stond ik weg te dromen bovenop de Arc. Dat uitzicht, het chaotische verkeer, die architectuur… Op dit moment kwam het besef weer hoe snel je verliefd wordt op deze stad.

Vanaf de Arc loop ik door Avenue d’Iéna richting de Eiffeltoren. Elke keer weer verbaas ik me over hoe enorm hij is. Op het grasveld voor de Eiffeltoren ging ik in de zon genieten van alles wat er om me heen gebeurde. Parijzenaren die met een flesje rode wijn en stokbrood genieten, spelende kinderen, Franse straatverkopers die zo’n 20 keer langskomen om wijn proberen te verkopen, studenten die druk aan het leren zijn, en ga zo maar door. Zo’n levendige stad!

Nog niet gewend aan de Franse eettijden, zit ik om 8 uur ’s avonds in een haast leeg restaurant: Cantina di Luca. Rondom de Eiffeltoren betaal de je hoofdprijs voor je diner, maar dit Italiaanse restaurant zit net achter de duurste restaurants en heeft de lekkerste pizza’s en margarita-cocktails. Het personeel is heel vriendelijk en gastvrij.

Op weg van het restaurant naar huis loop ik langs de Eiffeltoren, die om elk uur op het hele uur verlicht wordt. Om 10 uur zit ik daar aan de Seine te genieten van de 5 minuten durende lichtshow. Wat een heerlijke dag!

Shoppen & geschiedenis

Vroeg heb ik mijn wekker gezet om over de Champs-Élysées te lopen en me te vergapen aan de indrukwekkende winkels en etalages. Van de lichtshow in de Mercedes-showroom, de sprookjesachtige Ladurée-locatie, tot één van de grootste Louis Vuitton filialen ter wereld. Deze straat is een attractie op zich.

Vanaf de Champs-Élysées loop ik door richting het Louvre, waar ik onderweg een ritje in het reuzenrad neem. Weer een adembenemend uitzicht over Parijs, vanuit een ander punt. Het Louvre ben ik dit keer niet in gegaan, maar is zeker een aanrader als je hier nog nooit bent geweest en de tijd ervoor hebt! In het park bij het Louvre eet ik een broodje van de bekende Franse broodjeszaak Paul.

De Seine langs het Louvre leid je naar de Notre Dame. Onderweg loop je langs de typische Bouquinistes van Parijs, de groene boekenwinkeltjes aan de wand van de Seine die gevuld zijn met boeken, prenten, tijdschriften en postzegels. De Notre Dame is een bezoek waard door de merkwaardige architectuur. Loop eens om de kathedraal uit 1163 heen, en het is net alsof je een andere kathedraal ziet aan de achterkant.

Een andere ervaring die je moet hebben beleefd in Parijs, is de ondergrondse wereld: de metro. De meest gebruikte manier van openbaar vervoer in Parijs en je komt er werkelijk overal mee. Vanaf de Notre Dame neem ik de metro naar de andere bekende kerk in Parijs: Le Sacre-Coeur. Bekend om de witte stenen en lange trappen. Als deze kerk op de planning staat, zorg dan dat je hier ’s avonds bent. Op de lange trappen voor Le Sacre-Coeur leeft het ’s avonds: straatartiesten, muziek, dans!

Met de metro ga ik terug naar de Champs-Élysées waar ik een hapje eet bij Le Deauville midden in de winkelstraat. De serveerders zijn hier typisch Frans gekleed met marine blauw en wit gestreepte shirts en een Franse baret. Je betaalt hier duidelijk meer door de locatie van het restaurant, maar het is een heerlijke afsluiter van dit mooie weekend.

Ook gek op Glamping? Join the team!

Blogger worden »

« Terug naar overzicht

Camping l’Ardechois

Ardèche, Frankrijk

• Rustig gelegen
  • Natuurrijke omgeving
  • Persoonlijk karakter

Camping l’Ardechois is een rustig gelegen, kleine vijf-sterren familiecamping in een natuurlijke omgeving direct aan de Ardèche.

Pagina delen

Domaine les Bois du Bardelet

Centre-Val de Loire, Frankrijk

• Echte kindercamping
  • Bosrijke omgeving
  • Recreatiemeertje en visvijver

Een luxe camping in de mooie Loirestreek, met voldoende te beleven voor jong en oud. Geniet van wellness en de bosrijke omgeving.