Deze website maakt gebruik van cookies. Deze gegevens worden gebruikt om de website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en interesses van onze bezoekers. Lees hier meer over in onze privacy statement.

Akkoord

Persreis in de regio Wallis in Zwitserland – Een actieve vakantie in de bergen

Onlangs zijn wij op persreis geweest naar de regio Wallis in het zuiden van Zwitserland. Wallis is de perfecte bestemming voor een actieve vakantie. Je vindt er een mix van imposante bergen – onder andere de wereldberoemde Matterhorn! – schattige dorpjes, fijne steden, kraakheldere bergmeren, de rivier Rhône (Rijn) die overal het landschap doorkruist en héél veel bloemen. Wij waren onlangs op pad in Wallis en vertellen graag op welke 8 campings wij hebben gekampeerd.

Dag 1

We vlogen al vroeg vanaf Schiphol naar de luchthaven Basel, op de grens van Frankrijk en Zwitserland. Zo grappig, je hebt twee uitgangen op de luchthaven, eentje waarbij je naar buiten stapt in Frankrijk en eentje op Zwitserse bodem.  We haalden onze huurauto op en gingen op weg naar de eerste camping. Omdat het best een stuk rijden was, besloten we een tussenstop te maken in Montreux. Dat ligt niet in de regio Wallis, maar aan het Meer van Genève. Echt, wow! Na een snelle lunch en de benen gestrekt te hebben vervolgden we onze weg naar Camping Molignon in Les Haudères. We verbleven hier één nacht in een knusse Pod. Die overigens perfect is als je op doorreis bent, of fiets- en wandelvakantie. Prima om te overnachten, maar verder heb je niet veel faciliteiten in de accommodatie zelf.

De eigenaar van de camping vertelde ons bij het inchecken dat er een prachtige wandeling te maken was in de omgeving. Dus we gingen op pad. We liepen zo’n zeven kilometer over smalle kronkelende weggetjes en overal waar we keken zagen we gigantische bergen. Wow, als dit dag 1 was van onze trip, dan stond ons nog veel moois te wachten de komende dagen! Bij terugkomst op de camping schoven we aan in het gezellige restaurant op de camping, en genoten we van pizza en salade.

Camping Molignon

Dag 2

We startten de dag met een wandeling over de camping in het ochtendzonnetje. Heerlijk! De lucht was er nog fris, maar het zonnetje deed al goed z’n best. Ook gaaf trouwens, aan de rand van de camping loopt een rivier, dat zo’n fijn rustgevend geluid geeft. Na de wandeling scoorden we nog een croissantje en koffie, en was het tijd om de spullen weer in te pakken en op weg te gaan naar Camping Des Glaciers. Deze camping is écht een walhalla voor wandelaars. Overal zagen we wandelschoenen, stokken en compleet in wandelgear-uitgeruste families en stelletjes. Vanaf je kampeerplaats heb je een waanzinnig mooi panorama over het berglandschap.  We besloten om ook een kijkje te nemen op weg naar de wandelroute in de buurt. Overigens, ben je vanaf de camping zó bij de stoeltjeslift van La Fouly. De wandelroute Alpage des Ars is een stevige wandeling tussen de bergen, en onderweg kom je veel wandelaars tegen. Dat wandelen maakt hongerig, dus we gingen naar het centrum van La Fouly en vonden daar een crêperie waar we genoten op het terras van een crêpe en verkoelend drankje.

Camping Des Glaciers

In de middag vervolgden we onze weg naar Camping Santa Monica in Raron waar we welkom werden geheten door een Nederlands sprekende dame bij de receptie. Wat gelijk opviel, de camping is rustig en gelegen aan het bos. En bijna direct aan de doorgaande weg, daar heb je overigens geen last van qua geluid. We verbleven in de accommodatie Woody met een fijne veranda én toegang tot ons eigen privé sanitair, uitgerust met een wastafel, toilet en douche. Wel zo fijn! ’s Avonds nog een wandeling gemaakt door het aangrenzende bos en een drankje gedronken op de veranda.

Dag 3

Camping Santa Monica

Na een goede nacht te hebben geslapen was het tijd om de camping verder te verkennen. Er is geen groots opgezette animatie maar wel wat speeltuintjes en een speelhoek voor de kinderen. Oh, en een zwembad voor wat extra verkoeling, het was toen wij er waren ruim 30 graden dus dan is een plons in het water wel heel fijn! Na het ontbijt vertrokken we naar Camping Gemmi, een kleinschalige en gemoedelijke camping waar vooral veel campers te vinden waren. Ook deze camping ligt aan de rand van een wandelgebied, en vlakbij een bos. Een van de dingen die je niet mag missen is de Bhutan Brug, een hangbrug in Leuk waar je 80 meter boven de grond van de ene berg naar de andere berg loopt. Door het vele groen onder je heb je niet echt het gevoel dat je zó hoog boven de grond bent. Het uitzicht is er wederom fantastisch en de oversteek n beleving an sich. Na deze hike vervolgden we onze weg naar Leukerbad, waar we lunchten bij een klein restaurant langs de weg, bovenop de berg met een waanzinnig uitzicht op het dal en de omringende bergen. Met nog ’n wandeling én koffietje toe in het stadje Leuk was het tijd om weer terug te gaan naar camping Santa Monica. Daar pakten we de gondel naar boven richting Eischoll, een écht typisch wintersportplaatsje maar nu dan helemaal groen vanwege de zomer.

Bhutan Brug

Dag 4

Vandaag vertrokken we weer van Camping Santa Monica en gingen we op pad naar Camping Attermenzen. Helaas was het weer niet heel goed, veel regen voorspelden de temperaturen die aanzienlijk lager waren dan de voorgaande dagen. Camping Attermenzen is een prachtplek voor actievelingen die niet op zoek zijn naar een camping met veel faciliteiten of poespas. Trek je wandelschoenen aan of pak de mountainbike en vanaf de camping ben je zó op de prachtige paden.

Camping Attermenzen

Na een rondje over de camping te hebben gedaan, besloten wij om naar Zermatt te gaan met de trein.  Na een rit van zo’n 20 minuten stapten we uit in Zermatt, weer een totáál andere omgeving. Winkelstraat met de grootste en duurste merken en heel veel toeristen. Vanaf hier vertrekt ook de trein naar de wereldberoemde Matterhorn. Vanwege het slechte weer hebben wij daar vanaf gezien, en zijn we in Zermatt gebleven, dronken we heerlijke barista-koffietjes en namen we in de middag de trein weer terug naar beneden. Met de auto gingen we door naar Visp, naar Camping Muhleye. Een grote camping met vooral heel veel kampeerplaatsen. Wij verbleven hier één nacht in ’n soort blokhut, de Holzbox.

Zermatt

Dag 5

Het was alweer tijd om te vertrekken en Camping Muhleye achter ons te laten. Door wat te schuiven in ons schema hadden we een halve dag om zelf in te vullen, dus we gingen op pad om te hiken. Onze favoriete bezigheid tijdens deze persreis. De zon was gelukkig weer terug, dus met een strakblauwe hemel gingen we aan de wandel op de Fafleralp – Blatten route in Lötschental. Adembenemend mooi! Je hoeft hier niet eens je best te doen om foto’s te maken, het is er zó ontzettend fotogeniek. Te gek! Na de hike vertrokken we met de auto naar Camping Swissplage in Salgesch. Een prachtige camping met een privéstrand en meertje. We verbleven ook hier in ’n Pod, een prima accommodatie als je op doorreis bent. Ravottende kinderen bij het water, suppende mensen of lekker zonnebaden met ’n ijsje in je hand. Het leek voor even wel vakantie! Ook hier deden we een wandeling over de camping en de omgeving rondom, en zagen er enorme druivenranken, dit deel van Wallis staat ook bekend om de wijnproductie.

Omgeving Camping Swissplage

Dag 6

Na wederom een prima nacht geslapen te hebben, was het tijd om onze spullen weer in te pakken en met de auto richting Relais des Sarvaz te rijden. Een fijne camping met een héél goed restaurant niet ver van de doorgaande weg. Op de plek waar nu de camping is, stonden vroeger fruitbomen en werden de oogsten verwerkt. De camping heeft alle straatjes genoemd naar appel- en perensoorten. Aan de overkant van de weg vind je trouwens ook een enorme appelboomgaard. Wij verbleven in ’n Alpine Lodge, een heerlijke accommodatie met airco. En dat was eigenlijk wel heel fijn en nodig, want buiten schoten de temperaturen richting de 35 graden. In de middag was het nog even relaxen en ’s avonds was het genieten van een heerlijke maaltijd op het terras van het restaurant. Heerlijk!

Relais de la Sarvaz

Dag 7

Onze laatste dag in Wallis, voor de laatste keer onze koffers en tassen ingepakt en het was tijd om  weer richting Basel te rijden. We vlogen pas later op de dag, dus konden we onderweg nog wat stopjes maken. De eerste stop was een hike bij Lauenen, het zou een korte wandeling worden maar we liepen verkeerd dus uiteindelijk kwamen we na bijna twee uur terug bij de auto. Omdat op zondag de winkels gesloten zijn, maakten we een snelle stop bij het tankstation voor een lunch en vervolgden we onze weg naar Bern. Na een korte wandeling door Bern gingen we op weg naar Basel en leverden we onze huurauto weer in. Deze week hebben we bijna 1.100 kilometer gereden en lang leve de smartwatch, terug op Schiphol zag ik dat we deze week ruim 85 kilometer hebben gelopen.

Lauenen

Ook gek op Glamping? Join the team!

Blogger worden »

« Terug naar overzicht

Categorieën

Pagina delen

Lou Passavous

Familie Werck, 16 februari 2016

Ed en Astrid zijn een geweldig koppel!

Wij hebben een geweldige vakantie achter de rug, we gaan zeker terug naar Lou Passavous! Ed en Astrid zijn een geweldig koppel, super gastvriendelijk en gezellig. Onze tent was perfect, meer hebben we niet nodig. De camping was klein en rustig zoals we dan graag hebben met een adembenemend uitzicht en na de lange wandelingen deed de goede douche extra deugd!

Bezocht Lou Passavous in augustus 2015 met partner.